http://facebook69.ParsiBlog.com یه وبلاگ با همه نوع مطلب برای سرگرم شدن
| ||
در سری بازیهای فیفا، گیمپلی همیشه حرف اول را میزند؛ زیرا این بخش به تنهایی بازیکن را به انجام بازی ترغیب خواهد کرد. اگر در ابتدای کار بخواهیم تنها در یک جمله، گیمپلی FIFA 13 را توصیف کنیم باید گفت که بازیکنان در این نسخه علاوه بر آزادی عمل باورنکردنی، در تمامی مناطق زمین با هوش مصنوعی فوقالعاده Dynamic روبهرو خواهند شد که وقایع را کاملاً متفاوت با هر مسابقه دیگر رقم خواهد زد. اگر بخواهیم این جمله را کمی بسط دهیم بهتر است اینگونه بیان کرد که در این نسخه بازیکنان شاهد پویایی خاصی در طول مسابقات خواهند بود که این امر برای آنها تداعی کننده فوتبالی واقعی خواهد بود؛ برنامههای تیمها به قدری زیاد و متنوع میباشد که در هر رقابت ممکن است چیز جدیدی را تجربه کنید. این پیشرفت که در واقع باعث ایجاد تغییرات زیادی در بازی شده، اما چنین تغییراتی هیچگاه به تنهایی برای موفقیت یک بازی کافی نخواهد بود و EA نیز به خوبی بر این امر واقف بوده و از این رو عوامل دیگری را نیز در این عنوان دخیل کرده است. سیستم پاسدهی همانند گذشته به صورت Pro Passing خواهد بود اما دو تغییر در آن ایجاد شده که تغییر اول با نام First Touch Control شناخته میشود و اگر بازیکن، مهارت دریافت توپ را نداشته باشد و شما نیز دکمه سرعت را همزمان نگاه داشته باشید، توپ رابه خوبی دریافت نخواهد کرد. تغییر دوم به نحوه پاس دادن و جایگیری بازیکنان باز میگردد؛ به عنوان مثال اگر بازیکنی در موقعیت مناسبی نسبت به دارنده توپ قرار نگرفته باشد و بخواهید تک ضرب به او پاس دهید، در اغلب موارد با مشکل مواجه خواهد شد. از طرفی خستگی بازیکنان بر روی هر دو آیتم یاد شده تاثیرگذار خواهد بود. برخلاف نسخه قبلی که خستگی بازیکنان گاهی اوقات موجب مصدومیت آنها میشد، در این نسخه در دقایق پایانی نیمه دوم و یا در وقتهای اضافه امکان رخداد این اتفاق بیشتر خواهد بود. سیستم شوت زدن نیز با توجه به باگهای زیادی که در نسخه FIFA 12 وجود داشت، کاملاً بهبود یافته و دیگر در هر زمان و به هر شکل قادر نخواهید بود با از پشت محوطه جریمه توپ را به گل تبدیل کنید، اینبار برای عبور از دفاع حریف و گلزنی، باید شیوههای جدیدتری استفاده کنید. سیستم دفاعی بازی نیز همانند گذشته به دو حالت Tactical Defensive و Legacy Defensive وجود خواهد داشت که بیشک حالت اول بسیار جذابتر و البته سختتر نیز خواهد بود. یکی دیگر از مشکلاتی که در FIFA 13 برطرف شده، سیستم Impact Engine میباشد که در نسخه قبلی به دلیل اولین سال استفاده از این سیستم با مشکلات عدیدهای همراه بود. خوشبختانه پس از تجربه ساعتها از این نسخه تنها 1 یا 2 بار شاهد برخوردهای عجیب بودهام که البته در بخش آنلاین بازی رخ داده بود. همچنین لازم به ذکر است که بازی به کمک سیستمهای Move و Kinect نیز قابل اجرا خواهد بود که البته با کینکت صرفاً میتوان به ارائه برخی دستورات، تغییرات سیستم بازی و انجام تعویضها بسنده کرد و با کنترلر Move نیز میتوان در بخش مشخص شدهای به بازی پرداخت که نسبتاً خوب طراحی شده است؛ با این حال حضور یا عدم حضور آنان، نکته مثبت یا منفی برای بازی تلقی نخواهد شد.
در ادامه بررسی گیمپلی، بهتر است به بخشهای اصلی بازی اشاره کنیم که در این نسخه بسیار زیاد هستند. همانند گذشته در اولین گام باید تیم محبوب خود را انتخاب کرده و آن را در بخشهای جهانی ساپورت کنید، این قسمت با نام Support Your Club شناخته میشود. در این نسخه سیستم پولی نیز در بازی وجود دارد که همانند گذشته با بازیهای آنلاین یا در بخشهای دیگر میتوانید علاوه بر کسب امتیاز و بالاتر بردن Rank خود، به داراییهای خود بیافزایید. به کمک این امتیازات میتوانید آیتمهای زیادی را خریداری کنید که با توجه به Level بازیکنان در اختیار آنها قرار میگیرد، از میان آنها میتوان به لباسهای اضافی برای برخی تیمها، خرید امتیاز برای بخش Season، خرید خوشحالی پس از گل، کفش و دیگر اقلام مشابه اشاره کرد. در FIFA 13 بخشهای جدید بسیار زیادی وجود دارند که مهمترین آن را میتوان Game Skill دانست. در این قسمت بازیکنان باید به انجام مینیگیمهای مختلفی بپردازند که باید در هر یک، کار خاصی را در زمانی مشخص انجام دهند تا از سطح مورد نظری که در آن قرار دارند عبور کرده و به سطحی دیگر وارد شوند. در مجموع 4 سطح برای هر بازی وجود خواهد داشت و بازیکنان باید به کارهایی نظیر زدن ضربات پنالتی به نقاط مشخص، دریبل موانع، سانتر کردن توپ در سطلهایی آبی رنگ و زدن ضربات ایستگاهی به نقاط مشخص، بپردازند. از بخشهای جدید دیگر میتوان به Game of the Week و Live Fixture اشاره کرد که در بخش اول مهمترین بازیهایی که در سطح جهان و در هر هفته برگزار میشود برای بازیکنان قرار داده خواهد شد. ترکیبها، مصدومان و محرومان دقیقاً همانند یک فوتبال واقعی بازسازی شدهاند. در بخش دوم بازیکنان تیم مورد علاقه خود را انتخاب میکنند و سپس میتوانند چهار بازی که این تیم در هفتههای پیشرو باید انجام دهد را به صورت متوالی انجام دهند. البته از بخشی جدید بهنام Challenge نیز نباید غافل شد که هر چند روز با یک بازی حساس که در دنیای واقعی اتفاق افتاده است آپدیت خواهد شد. به عنوان مثال در یک مسابقه، بازیکنان باید دیدار منچسترسیتی و بروسیا دورتموند را درChampions League، از پنالتی بالوتلی شروع میکردند و بازی را با پیروزی به اتمام میرساندند؛ امتیاز دریافتی نیز مطابق درجه سختی انتخابی شما در ابتدای بازیست. در پایان بررسی بخش آفلاین نیز باید به Career Mode بپردازیم که همیشه برای افرادی که آنلاین بازی نمی کنند، اهمیت ویژهای دارد که در این نسخه با پیشرفتهای چشمگیر، بیش از پیش طرفداران خود را سرمست کرده است. در این قسمت بازیکنان میتوانند همانند گذشته کار را به عنوان مربی یا بازیکن آغاز کنند و در صورت ساخت بازیکنی در بخش Virtual Pro میتوان از او در تیم موردنظر نیز استفاده کرد. در این بخش مهمترین تغییرات را میتوان به نحوه نقل و انتقالات و همچنین توانایی هدایت کردن تیمهای ملی نسبت داد که به واقع عالی کار شده است و در صورت عملکرد مناسب، پس از چند فصل پیشنهادهایی را از مدیر برنامههای خود دریافت خواهید کرد. سیستم نقل و انتقالات هم به واقعیت نزدیکتر شده و به عنوان مثال پس ار ارسال پیشنهادی برای یک بازیکنان، باشگاه او اگر با این انتقال مخالف باشد دلیل خود یا رقم موردنظر را برای شما ارسال خواهد کرد. همچنین پیش از شروع رقابتها و در فصل اول میتوانید انتخاب کنید که تیم شما در رقابتهای اروپایی حضور داشته باشد یا خیر؛ پس توصیه میکنم این بخش را به هیچ وجه از دست ندهید.
در آخرین بخش از بررسی گیمپلی به سراغ قسمت آنلاین بازی خواهیم رفت که بدون شک بسیاری از ما ساعتهای زیادی را صرف آن خواهیم کرد. در ابتدا بهتر است که کمی به بررسی FIFA Ultimate Team بپردازیم که تقریباً همه شما با آن آشنایی دارید. در این بخش بازیکنان تیمی را در اختیار خواهند گرفت که بازیکنانی نه چندان مطرح آن را تشکیل میدهند و با پیشروی در بخشهای آفلاین و آنلاین میتوان علاوه بر کسب امتیاز، بستههایی را جهت دریافت بازیکنان جدید، مربی جدید، سیستمهای جدید و تمدید قراردادها و از این دست اقلام دریافت کرد. همچنین میتوانید کارتهایی که نیاز ندارید را به فروش برسانید یا حتی برای مزایده قرار دهید. این قسمت را یکی از کاملترین بخشهای بازی میتوان قلمداد کرد و تجربه آن را به همه شما توصیه میکنم. مهمترین بخش آنلاین بازی را نیز میتوان Season دانست که در آن بازیکنان با توجه به Rank خود به رقابت در دستههای مختلفی خواهند پرداخت که در آن باید با توجه به تعداد بازیهای محدودی که وجود دارد، امتیاز مورد نظر را کسب کنند تا به دسته بالاتر رفته و با بازیکنان حرفهایتری به رقابت بپردازند. در این قسمت یکی از تغییرات مثبت را میتوان به آماده کردن ترکیبها و سیستمها، پیش از شروع بازی نسبت داد که بسیار مفید بوده و در وقت بازیکنان صرفهجویی میکند. همچنین تمامی ترکیبها، هر هفته با توجه به عملکرد بازیکنان آپدیت خواهند شد و در نتیجه قدرت بازیکنان کم و یا زیاد میشود که با نشانهای سبز رنگ یا قرمز رنگ در جلوی نام آنها به نمایش در خواهد آمد. این قسمت شامل بخشی بنام Trophy Cabinet نیز است که در آن جامهایی که کسب کردهاید به نمایش در خواهند آمد. بخشهای قدیمی سری FIFA نیز همانند گذشته در این نسخه حضور دارند و میتوانید به بازیکن خود در یک باشگاه به صورت آنلاین با دیگر بازیکنان مشغول بازی شوید یا به رقابتهای 11VS11 ملحق شده و با تشکیل لیگ، با دوستان خود بازی کنید. همچنین در این نسخه بازی سیستم Unranked بازی دچار تغییر شده و بازیکنان با هر شخصی که به بازی میپردازند امتیازی را در مقابل او کسب میکنند که در صورت پیروزی 3 امتیاز و در صورت تساوی 1 امتیاز به دست خواهند آورد. همچنین کیفیت سرورهای بازی نیز ارتقا یافته و خیلی کم با لگ مواجه خواهید شد و تنها نکته آزاردهنده آن فریز کردن دستگاه در هنگام بازی خواهد بود که به احتمال قوی با اولین آپدیت برطرف خواهد شد و تجربهای بینظیر را برای شما رقم خواهد زد.
در زمینه گرافیکی سری فیفا هر ساله پیشرفتهایی را در اکثر زمینهها داشته اما در این نسخه وسعت تغییرات کمی گستردهتر از گذشته شده است. بهتر است کار را از منوهای جدید بازی آغاز کنیم که نسبت به نسخههای پیشین دچار تغییراتی بنیادین شده و با شکل و شمایل جدید سعی در ایجاد تنوع و خروج از یکنواختی سالهای گذشته داشته که در این امر موفق ظاهر شده است. طراحی چهره تمامی بازیکنان به صورت سهبعدی بوده و در ساخت آنها تنها از چند عکس در حالتهای گوناگون استفاده نشده است؛ نکته قابل تأمل در این زمینه را میتوان اضافه شدن چهرههای جدیدی در برخی از تیمها با استفاده از این تکنولوژی دانست که بارزترین آن تیم بارسلونا بوده زیرا در این چند ساله طرفداران این باشگاه از این مشکل به وفور رنج بردهاند. در نقطه مقابل این پیشرفت برای بازیکنان، میتوان تماشاچیان را قرار داد که متاسفانه همانند گذشته طراحیهای بسیار سادهای دارند و چه از دور و چه از نزدیک، نمایش نه چندان جالبی دارند. در طراحی استادیومها و محیطهای پیرامونی آن سازندگان همانند گذشته وسواس خاصی را به خرج دادهاند و سعی داشتهاند تا با حداکثر جزییات و بهترین شکل این بناهای عظیم را بازسازی کنند. سیستم گردش شب و روز و آب و هوای بازی نیز فوقالعاده عالی کار شده و پیش از ورود به مسابقات میتوانید فصل و ساعت برگزاری بازی را به دلخواه انتخاب کنید. به عنوان مثال در فصل زمستان هوا نسبت به تابستان زودتر تاریک میشود و سردتر نیز خواهد بود؛ تمامی این جزییات در انیمیشنهای بازیکنان به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. هوای بارانی، برفی و ابری نیز به واقع با حداکثر جزییات کار شدهاند و افکتهایی که در زیر نورافکنهای ورزشگاه از این آب و هوای گوناگون مشاهده خواهید کرد، بینظیر خواهد بود. آخرین و بزرگترین تغییر بخش گرافیک را نیز میتوان به انیمیشنهای پیش از شروع بازی و حین بازی نسبت داد که بسیار عالی و متنوع کار شدهاند. پیش از شروع بازی از تونل منتهی به زمین، همه چیز آغاز خواهد شد و سپس تیمها همانند همیشه در جای خود قرار گرفته و سپس با یکدیگر دست داده و آماده بازی میشوند. در طول بازی نیز علاوه بر نمایش تصویر برخی بازیکنان در زیر نتیجه بازی و نشان دادن جزییات مربوط به آنها شاهد انیمیشنهای جدیدی در هنگام تعویض خواهید بود که بارزترین آن نشان داده شدن داور چهارم و تابلو تعویض خواهد بود. بدون شک این بخش نیز همانند دیگر بخشهای بازی از پیشرفت چشمگیر بینصیب نبوده است.
فوتبالها را در زمینه موسیقی و بخشهای صداگذاری باید به گونهای دیگر مورد بررسی قرار داد، زیرا آیتمهایی را شامل میشوند که در برخی بازیهای دیگر شاهد نیستیم. در نگاه اول باید گفت که بسیاری از قسمتها با پیشرفت مواجه شده است. گزارشگرها به وضوح دیالوگهای بیشتری را در طول مسابقه گویش خواهند کرد و اگر به دقت گوش دهید، درخواهید یافت که به نکات جالبی اشاره میکنند. در بازیهای مهم همانند مصاف بارسلونا و رئال مادرید به مقایسه لیونل مسی و کریستینو رونالدو خواهند پرداخت یا به اشارهای به نقش موثر داوید ویا و بازگشت او از مصدومیت خواهند داشت. یکی از بهترین اتفاقات ممکن در این بخش را میتوان اعلام نتایج بازیهای دیگر در بخشهای Career Mode و Game of the Week دانست که در تمامی بازیهای همزمان هر اتفاق مهمی نظیر اصابت توپ به تیرک، گرفته شدن پنالتی، دریافت کردن گل و اتفاقاتی از این دست همه و همه از سوی گزارشگری که در آن ورزشگاه قرار دارد بازگو خواهد شد و همین امر را میتوان تغییری مثبت در این زمینه دانست. تماشاچیهای نیز همانند سالهای گذشته شور و شوق بسیار زیادی دارند و تیم میزبان را به خوبی تشویق کرده و در صحنههای حساس با تشویقهای خود سعی میکنند تمرکز تیم حریف را در زدن ضربات نهایی و پاس دادن کاهش دهند. نکته جالبی که علاوه بر بازگو شدن نام تیمهای مورد علاقهشان از سوی آنها به چشم میخورد، این است که گاهی اوقات بر این باور خواهید بود که برای آنها هوش مصنوعی خاصی طراحی شده است. به عنوان مثال زمانی که تیمی در خانه خود با اختلاف یک گل عقب است، با تشویقها و شعارهای خود تیم را رو به جلو هدایت میکنند؛ اما اگر در صحنهای تیم میزبان گل دیگری را دریافت کند تعداد تشویقها کمتر شده و آنها با ناامیدی بازی را دنبال خواهند کرد. همچنین لازم به ذکر است که سازندگان اعلام کردهاند در بخش Virtual Player اسامی بیشتری به لیست بازگو کردن نام دلخواه بازیکنان برای بازیکن ساخته شده توسط آنها اضافه شده و این بخش هر ساله باتوجه به بازخوردهایی که از سوی طرفداران خواهد داشت به روز رسانی میشود. در مجموع میتوان گفت در این بخش نیز شاهد پیشرفتهای قابل توجهی نسبت به چند سال گذشته بودهایم.
منبع:بازی سنتر [ پنج شنبه 91/8/4 ] [ 4:40 عصر ] [ آیسان ]
[ نظرات () ]
|
||
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |